Så här tänker JAG (LOTTEN RAPP)

I fredags gjorde jag något roligt, jag hade ett möte med vårt kommunalråd... Då kan man fråga sig varför jag hamna hos han? Jo de ska jag berätta!


Det började i våras när jag å nå tjejkompisar var på en pizzeria här i byn och surrade med bagarna där. Efter de mötet började vi disskutera hur byn vi bor på ÄR (Funäsdalen). Det är en by där nästan allt kretsar runt vår skidturism och av det så har byn en otroligt god stämmning och sammanhållning. Det man lätt glömmer bort i detta goa liv är att det finns männsikor i vår lilla by som inte lever så lätt... En utav pizzabagarna kunde inte svenska och det är tufft då att komma in i gemenskapen på riktigt. Det finns säkert barn på vår skola som utsätts för mobbning. "Fattiga" ungdomar och gamla som inte har råd med de dyra bostadshyrorna. Kvinnomisshandel. Familjer med alkohol och drogproblematik. Jaaa listan går säkert att göra längre...


Det som är väldigt populärt i våra tider är ju tanken av att man ska åka till utvecklindsländer för att göra insatser för världen. Men,men, men... De jag och tjejkompisarna kom fram till är att man behöver inte åka så långt för att göra världsliga insatser, man må ju börja där man står.
Kanske till och med börja med sig själv, sin famil, sina vänner, sitt samhälle och sedan ut i stora världen!


Mitt steg i de här var att skriva ett litet mejl till vårt kommunlråd och säga att jag vill engagera mig. Jag fick ett snabbt svar, men i våras så gled de som ut i sanden.... men som de var i början av denna vecka så hade han letat upp mitt nummer och hörde av sig. Jag blev verkligen jätte glad! Igår (fredags) så satte vi oss ned i en varsin stol och surrade... Han frågade vad jag ville och jag svarade. Kommunalrådet här har varit mä ett bra tag och han sa några kloka ord till mig. Han sa att jag tills nästa möte ska klura ut vilka frågor jag vill ha mitt fokus på. För han har sett så många unga komma in i politiken med god energi. De har tagit på sig än de ena, än de andra, tills att det blivit dem övermäktat och energin har försvunnit.


Så till nästa möte ska jag klura lite på de, å vid nästa möte ska han ha en genomgång för mig hur politiken i kommunen fungerar och sedan efter de ska jag få följa med på kongresser och sammankomster för att sitta med och lyssna/lära.


Känns som om de här kan bli riktigt lärorikt och jag tror att de här kan vara ett bra första steg... Politiken är en svår väg att gå, men jag vill verkligen försöka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar