14mil i bil - SkogsJudons Återkomst- HEDEVIKEN





En utav Funäsdalsbergets skidpatrullörer (Jon Långström), hojta till mig från liftkuren idag. "Ska du int bli mä på lit judo ikväll?". Å JA är ju ett gött svar om man vill bli mä å uppleva grejer i livet. Så JA blev ju svaret.

I bilen hem sen (innan jag snarkade i baksätet) blev de surr med Jon & Erik om livet och om glesbygden. Alltså gillar man att göra saker, är man aktiv, kreativ, så finns alltid nog många människor att hitta på goda grejer med. Såsom Jon som ville köra träningspass i kampsport hemma på hembyn. Va gör han då? Jo han går å lånar nyckeln till föreningslokalen. Får tag i en 70årig gubbe på Völlan som ger bort sina judomattor från 70talet. Visst i storstan finns möjligheterna, men här är det enkelt på ett annat sätt. Plus att det till skillnad från ett bokat träningspass, med en betald intstruktör, i fina lokaler och med fin utrustning, här ingår en äkta gemytlig skogsstämning.

Tänkte på en grej i början av veckan, då jag hoppade in och jobbade som slalomtränare åt en storstadsklubb. I min värld kan en slalomklubb vara ideel. Ett säsongskort i en skidbacke kan gå på 350;- en skidlift kan sättas igång med nyckel, slalomklubbåkare kan få subvention för tävlnigs- resor, -boende, -startavgifter och försäsongslägren är billiga. Kikade för kul in på min barndomsklubb Getbergets Alpinas första sida. Läger 8-9dec 2012. Vuxen/aktiv ungdum 500:- (ink buss, boende, liftkort och julbord). De tillägger även infon. Vilka Får Följa Med? ALLA  . (Så MÄKTIGT, tycker jag!). Skidsporten är ju på ett helt annat vis i storstan, (av förståliga skäl).

Må glida vidare i det här ämnet som jag tänker på efter denna judokväll/natt i Hede. För det här tycker jag är jättekul. Hemma i Fränsta där jag är från, från början. Kan man köpa ett hus för 100 000;-, det dyraste huset jag ser som sålt är en herrgård för 2,5 milj. Å samhället jag är uppväxt i är hur vackert som hellst i mina ögon. En dalgång med älv, berg, sjö och en stor kyrka nere vid vattnet. Skidbacken, badhuset, hockeyrinken, fotbollsklubbarna, isvägen, affärerna, julskyltningen, träbron över Ljungan i rött timmer, badplatserna, stigarna efter vattnet och upp på bergen..  På badhuset går en vuxen in för 30:-, och medlems avgiften i min gamla fotbollsklubb är 150;- (kan vara gammal info). Men endock.  Om du/ ni flyttar dit är vi kanske grannar där om 40år, eller tidigare, vad vet jag om livet.  
:) / L   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar