PÄRUPPTAGNING- de ä nått de!

Uppvärmning-check!
Jag ä laddad-jepp


Sen är de bara tills å plocka tills att landet är tomt, int så svårt när man är 27 stycken som hjälps åt. Ååå jaa, för dig som int förstår dig på de här, så kan jag berätta. Släkten min har i tradition att komma hem till byn en dag i september och plocka upp potatisen. Int för att de ä någon direkt vinningssyfte, utan nästan enbart för att få träffas, surra, kasta mask, se hur barna växer och för att äta riktigt god mat.

Pärupptagningen arrangeras av Sven-Ingvar (mormors bror), han är bonde på heltid. Haha! Gruvade mig nästan för att göra de här inlägget, för jaaa... Jag jobbar ju åt en lapp hemma i Funäs å jaa... Ska man vara ful i munnen i de sällskape då äre BONDE man kallas. Pga den stridiga historia bönder och samer har/har haft på fjällmarkerna. Så man får ju hoppas att man är välkommen tillbaka till jobbet efter de här bondeblods-avslöjdandet. :)
Förrätt,varmrätt, efterrätt & efter efterrättsrätten=tårta
ja nu var de gjort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar