ÅRE-GÄLLIVARE och sedan åter till fiskevattnen, denna gång de samiska











Anja och Ante jobba mä å driva ren igårkväll/natt,
så jaaa de kom förbi å surra en sväng 


Efter midsommar som var i helgen, blev de direkt-dragning mot arbete i jaktvilla utanför Åre, otroligt fränt ställe, de må jag då säg. Sen mån-tis blev de att hoppa in på sommarens extra arbete nr 6, vilket är att guida på tåg upp till Gällivare, så de blev de till å gö. Sen på tisdagsnatten tjoff mot fjälls å fiskandet. Å idag så lämnade jag pojkarna på fjället, packade ihop min ryggsäck och började löpandet tillbaka mot vägen, men som de var när jag bara hade hunnit nå kilometer å just vadat över en å, så ringer en kollega från Räddningstjänsten och säger att jag ska börja mitt skift tidigare än jag planerat, så jaja.. Int lunk mot vägen, utan kut mot vägen blev de, och framme vid vägen stressat upp med tummen å jes andra bilen stanna uppe på Flatruet å tog mig tillbaka hem till Funäs. Jiha 15min till godo, så äre å va RAPP! :)
 Louise vid jaktvillan                                                   förebilderna på banan
Gällivare station kl 23.45, efter påkörning av den största älgkon
 jag någonsin sett! Tur att de var goa samegubbar ombord, som kunde hjälpa mig å Bosse. Annars hade vi blive kvar på myrmarken, vid Avvakajjo den natten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar